woensdag 1 januari 2025

Politici luisterden niet, de Gazet wel: Snel naar minder verkeersmiserie in Halle?

Wat kan er beter aan het mobiliteitsplan in Halle? HLN verzamelde  in 2024 een aantal ideeën en voorstellen en wij geven die hier graag weer, beginnend met die van gewezen gemeenteraadslid Leen Destoop van Groen:

 Leen Destoop: “De ‘knippen’ in de Biezeweide, aan het Kluisbos en de Zuster Bernadastraat ongedaan maken. De Graankaai openstellen voor verkeer komend van het sas richting Bospoortbrug.” (zoals verschenen in de krant Het Laatste Nieuws)

Leen Destoop (59), sinds 2019 een van de vier gemeenteraadsleden voor Groen, nam  in september 2020 ontslag uit de Halse gemeenteraad. "Ze doet dit om niet nader omschreven persoonlijke redenen. Leen Destoop stond ook mee aan de wieg van Agalev Halle. Ze was bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1988 meteen de eerste vrouwelijke lijsttrekker ooit in Halle en was ook meteen verkozen als gemeenteraadslid". Bron: Het Nieuwsblad, IDH 15 september 2020.

 Andere citaten zoals verschenen in april 2024 in Het Laatste Nieuws:

Tekst en afbeelding: Lien Verlinden Het Laatste Nieuws 15 april 2024

"Mobiliteit is al jaren één van de hete hangijzers in Halle. Vooral tijdens de spitsuren is het vaak bumperen op de invalswegen richting centrum. Aan het ronde punt op het Bevrijdingsplein komen drie belangrijke gewestwegen samen, wat vaak voor een verkeersknoop zorgt. Een oplossing vinden voor het vraagstuk is niet zo simpel. Wij vroegen uw mening en kregen heel wat reacties binnen. We selecteerden er enkele interessante.

Christel Pé: “Aanpak sluipverkeer buiten stadskern door spreiding en ontrading sluipverkeer. Zie Nachtgaalstraat. In plaats van het Kluisbos af te sluiten, voer eenrichtingsverkeer in beide straten, met fietspad en zone 30.”

Christel Kuppens: “Ze proberen alles te doen voor de zwakke weggebruikers, maar door alles naar één verkeersinfarct te brengen, brengen ze zwakke weggebruiker nog meer in gevaar en wordt het voor de bewoners onleefbaar om op het werk of in de winkel te geraken. Werk naar een vlotte doorstroming van al de wagens en afgescheiden fietswegen en laat niet alles samenkomen op één punt. Daarnaast moeten ze ook stoppen met favoritisme en logische knippen en doorstromingen creëren in plaats van bepaalde bewoners voorrechten te geven waardoor de overgrote doorstroom in gevaar gebracht wordt. Waar zit deze logica?”

Klaas Paridaens: “De huidige coalitie heeft te sterk ingezet op de belangen van de zwakke weggebruiker, maar heeft daarbij onvoldoende rekening gehouden met de specifieke mobiliteitsbehoeften van een stad als Halle. Onze stad heeft een lange geschiedenis als winkel- en marktstad, waar veel mensen uit de omliggende dorpen naartoe komen. In deze dorpen is het openbaar vervoer vaak niet van voldoende kwaliteit, waardoor een auto essentieel is voor vrije verplaatsing. Bovendien gebruiken veel forenzen Halle als belangrijke toegangsweg naar Brussel. Daarom is het belangrijk om een evenwichtige benadering van mobiliteit te hanteren, waarbij zowel de behoeften van de zwakke weggebruiker als die van automobilisten bewoners en forenzen worden meegenomen.”

Carina Rondelez: “Het parkeren op de Nijvelsesteenweg is niet oké, er is niet genoeg plaats voor iedereen. Doe eens wat aan die parking van de Lidl, vroeger mocht je er parkeren, nu al lang niet meer. Wat is hun doel met deze parking en het leegstaand pand? Houd uw mensen op de hoogte. Het voetpad langs de Nijvelsesteenweg wordt heel veel gebruikt door fietsers, terwijl er langs de andere kant een fietspad is. Hoe kunnen we nog duidelijker zijn dat het fietspad aan de feitelijke kant moet gebruikt worden niet het voetpad aan de overkant? Misschien het fietspad in een opvallende kleur zetten in plaats van ZWART.

Sanne Vanderstraeten: “Geen winkels meer aan de rand van het centrum, geen Burger King.”

Ineke Delhoux: “Aan de Action balken zetten, want de witte lijn wordt niet gerespecteerd en zorgt voor onnodige opstoppingen tijdens en buiten de spitsuren. Ook slimme lichten op de A8 om de doorstroom van het verkeer te vergemakkelijken zolang er geen tunnel is. En de knip van de Bbiezeweide opheffen zolang er geen tunnel is.“

Melissa De Neef: “Betalend parkeren stoppen en alle wegen terug open maken in beide richtingen. De fietssugestiestroken zijn bovendien zo verwarrend. Maak weer een fietspad in het rood en een voetpad dat duidelijk aangegeven wordt. Ik durf met de fiets niet meer te rijden, en ben zelf nog maar 23 jaar. Het enige positieve aan Halle qua mobiliteit is de r70 bus die om de 10 minuten rijdt, waardoor je vlot heen en weer kan in Halle. Dankuwel voor deze buslijn!”

Pieter Spitaels: “Altijd als ze werken aan knooppunten zou je denken dat de situatie daarna beter is, maar dit is eigenlijk nooit het geval. Zoals de plannen van de van de A8 voor 2028. Gegarandeerd dat dit gigantische problemen gaat meegeven voor de omwoners.”

Walter Demanet: “Ze moeten voor de wagens de fietsers meer op hun verkeersreglement laten letten. Beter nog, laat ze een schriftelijk en praktijk examen afleggen. De Biezeweide: laat daar terug verkeer door aan het Rood Kruisstraat. En stop met alles vol te bouwen, anders zal er meer en meer verkeer zijn.”

Johan Jenquin: “Eigenlijk alles... Momenteel weet je niet hoe je Halle binnen moet rijden. Dus flink overwegen hoe dit opnieuw vlot kan verlopen zoals een tiental jaar geleden. Verder is er het probleem van parkeren. Nergens is een mogelijkheid om gedurende enkele uren makkelijk, dicht bij winkels en dienstenleveranciers gratis te parkeren.”

Rita Geeroms: “Dat voetpaden en fietspaden afzonderlijk zijn zodat de fietsers de voetgangers niet omver rijden. Wie is de zwakke weggebruiker? Misschien eens de burger sensibiliseren want de steps en elektrische fietsen zijn een groter gevaar voor de voetgangers dan de auto’s.”

Anny Denayer: “Het belangrijkste is gratis parkeren. Vroeger ging ik regelmatig naar Halle om te zwemmen in Sportoase, te winkelen en te genieten. Nu zie ik er echt tegenop omdat ik vooraf moet nadenken waar mag ik staan en hoelang en het extra betalen om te sporten. Een daguitstap met een café of restaurant zit er niet meer in, want je moet denken aan je parkeerplaats! Ik ken onze stad niet meer. Ik woon in Pepingen, maar ben geboren in Halle en jaren terug hebben mijn ouders een winkel gehad in de toen bruisende stad! Doe er a.u.b. iets aan (ook voor de ouderen). Laat de stad weer een plaats worden om van te genieten.”

Bart Griffet: “Waar te starten? Eerst en vooral zou er een baan moeten komen tussen de Edingesteenweg en de Ninoofsesteenweg, zodat de vele werknemers van Colruyt zo naar Pepingen kunnen rijden. Nu is er veel sluipverkeer hierdoor. Mijn volgende punt is simpel: er zijn te veel verkeerslichten op de August Demaeghtlaan. Van het rondpunt Zwarte Kat tot aan de uitrit van het containerpark staan er zes verkeerslichten. Vervolgens kan je niet meer door de stad rijden door de onnoemelijk vele eenrichtingsstraten. En dan zijn er de fietsstraten, waar de fietsers het leuk vinden om tegen vier km/uur voor uw auto te blijven hangen. Alsook is de knip in de Sint-Rochusstraat nefast voor het verkeer dat snel weg wil. Je wordt verplicht om rond te rijden, waardoor er veel file ontstaat. Aan het station, de kruising met de Vogelpers en Sint-Rochus is zeer slecht aangepakt. Doordat je verplicht moet stoppen is hier zeer veel file aan het station. Leid de fietsers om en maak de doorgang Vandenpeereboomstraat met Vogelpers een voorrangstaat en niet omgekeerd.

Op de Edingsesteenweg is de action ook een zeer gevaarlijk punt. Deze winkel had hier niet mogen komen doordat er geen parking beschikbaar is. Dit zorgt voor zeer gevaarlijke situaties. Laat ze parkeren op de parking van de Aldi en sluit de parking op de Edingsesteenweg. Op de A8 autostrade is er ten slotte veel verkeer door de drie rode lichten. Sluit de wegen aan de Halleweg en de Rodenweg en behoud één licht, zo halveer je de file.”

Leen Destoop: “De ‘knippen’ in de Biezeweide, aan het Kluisbos en de Zuster Bernadastraat ongedaan maken. De Graankaai openstellen voor verkeer komend van het sas richting Bospoortbrug.”

Pedro Vandeputte: “Het kruispunt van de Vandenpeereboomstraat met de Sint-Rochusstraat met de huidige inrichting is een ramp. Het is de enige manier om vanuit Buizingen of het stadscentrum te geraken en de combinatie van het station, de zebrapaden en dat ene kruispunt veroorzaken gegarandeerd file. Akkoord dat het zo is opgezet om veiliger te zijn voor fietsers die rechtdoor willen, maar een rotonde zou veel kunnen oplossen. Aan plaats is er daar geen gebrek, alleen misschien aan goeie wil.”

Christophe Ruth: “Door de aanleg van fietsstraten en groene zones verdwenen heel wat parkeerplaatsten dicht bij het centrum (o.a. in de parklaan en aan de Leide). Ook het algemene aanbod qua aantal parkeerplaatsen is vrij pover. En dan wil men nog een deel van het Possozplein, achter het oude stadhuis, omvormen tot een groene belevingszone. Dat alles is nefast voor de lokale handel, waar men sowieso al te weinig rekening mee houdt. Geen wonder dat er schandalig veel leegstand is in onze winkelstraten!”

“Het invoeren van eenrichtingsstraten zorgt ervoor dat alle verkeer langs dezelfde weg wordt gestuurd, met opstoppingen en enorme files tot gevolg, niet enkel in de trechters die gecreëerd worden, maar ook op alle toegangswegen naar de stad toe. Het ene is het gevolg van het andere. Ook zorgen deze eenrichtingsstraten dat men enorm moet omrijden om van punt A naar punt B te geraken. Dit zorgt dan weer voor milieuvervuiling, men laat de automobilist onnodig veel kilometers omrijden. Je hoeft echt geen hogere studies gedaan te hebben om dit alles in te zien. Een beetje gezond boerenverstand volstaat!”

Freya De Vroede: “Veel te veel eenrichtingsstraten. Wanneer je in het centrum bent op het Possozplein bijvoorbeeld en naar de Delhaize wil (te voet slechts 650 meter), moet je helemaal omrijden langs het station en de Mesiabrug (2,5 km). Men wil het gebruik van de auto beperken, maar doet wagens vervolgens kilometers omrijden om op de bestemming te geraken. Dat is toch ook slecht voor het milieu. Ook kan je niet elke boodschap met de fiets doen zoals er soms geopperd wordt! Bovendien hebben wij een baby én een kleuter die je niet zomaar meeneemt op de fiets in elke weersomstandigheid. En niet iedereen heeft de financiële middelen om zomaar een elektrische bakfiets aan te kopen. Ook wanneer je in het centrum bent en naar de Ninoofsesteenweg wil, moet je ofwel helemaal omrijden langs het station en de Mesiabrug, ofwel langs het kanaal, containerpark en de Brusselsesteenweg. Beide opties (langs het station of de Brusselsesteenweg) staan dan ook voortdurend muurvast. Wanneer er een ongeval gebeurt op de autosnelweg en veel auto’s binnendoor willen rijden via Halle, is er dan ook meteen sprake van een verkeersinfarct omdat zowel de Hallenaren als het doorrijdende verkeer allemaal via slechts 2 wegen kunnen.”

“Bovendien zijn de vele zones 30 belachelijk. Als je wil dat mensen dit naleven, moet er gefocust worden op plaatsen waar dit écht een verschil kan maken, en eventueel tijdelijk. Als je te veel zones 30 hebt, hebben mensen er op den duur lak aan. Bovendien ben ik oplettender wanneer ik 50 rijd dan wanneer ik 30 rijd. 30 is zodanig traag dat ik mijn focus niet kan houden, en zo zijn er nog veel mensen. Dat je 30 km per uur rijdt aan een school kan ik alleen maar aanmoedigen, maar dit lijkt me in vakanties, weekends of overdag totaal overbodig.”

Cindy Van Steenbergen: “Al de eenrichtingstraten die ingevoerd werden. Dit betekent dat je steeds heel grote toeren moet rondrijden in de file met de wagen. Niet echt milieuvriendelijk. Ook het betalend parkeren overal in de stad. Ik kan mijn ouders niet meer gaan bezoeken zonder te moeten betalen voor parking. Ten slotte nog de gele ‘tijdelijke’ markeringen die al járen op de Auguste Demaeghtlaan ingevoerd zijn. Deze zijn totaal niet duidelijk voor vele bestuurders. Je moet er overal ogen hebben omdat vele chauffeurs zich niet aan de lijnen houden. Levensgevaarlijk.”

Rita Vandooren: “Alles aan parking ‘de Bres’ gewoon laten zoals het is, anders is er weer jaren ellende. Ook weer GRATIS parkeren invoeren. Men moet ook het fietspad op de Nijvelsesteenweg duidelijker maken, geen rijdende fietsen in Basiliekstraat en een betere organisatie van wegenwerken.”

Dries Vanhouche: “Scooters die tegen hoge snelheid in de Basiliekstraat rijden zwaarder aanpakken.”

Anne-Marie De Greef: “Doe de Biezeweide terug open. Missiabrug is levensgevaarlijk als men van de Delhaize komt en links moet afrijden. Je ziet gewoon niets. Halle is een echte ramp met al dat geknip en éénrichtingsverkeer. Het gevolg: tijdverspilling, aanschuiven in de files en al die uitlaatgassen slecht voor het milieu.”

Pieter Plessers: “Eerst en vooral moeten de plannen voor de ondertunneling van de A8/E429 goed onder de loep worden gehouden. Er wordt namelijk geen rekening gehouden met het doorgaand verkeer op de ring zelf. Van zodra daar een accident gebeurt, rijdt heel veel volk vanuit Itrre (binnenring) of Buizingen (buitenring) binnendoor, met alle gevolgen vandien voor de nieuwe plannen. De Nachtegaallaan-Bleukenstraat/-wijk en de Halleweg/Eugene Ysayestraat/-wijk gaan hierdoor enorm belast worden. De Zuidbrug is een mooie ontsluiting (voor lokaal verkeer) alleen zorgt dit, als er iets gebeurt (op de ring of de A8) dat het zwaar verkeer ook langs een nieuwe (kleine as) rond Halle rijdt, namelijk de Vandepeereboomstraat en de Oct de Kerchove d’Exaerdestraat, die op dit verkeer helemaal niet berekend zijn.”

“Verder verzoek ik u één Hallenaar te vinden die echt blij is met het huidige parkeerbeleid. Allereerst is iedereen die in het centrum woont en twee auto’s heeft, gechareld. Dit doordat een tweede parkeerkaart tegen de 100 euro kost. Zelfs de eerste is niet gratis. Dit geeft ook problemen voor grootouders die komen oppassen, mensen die in het centrum hun kinderen van school halen/brengen. Nog erger, ze gaan in de toekomst (met het project van de Bres) nog meer parkeerruimte opofferen (300 plaatsen) en ze creëren in werkelijkheid er maar een 150-tal nieuwe bij. Vaak is het op een gewone zondagmiddag al zoeken naar een plaats, als men gaat sporten in de Bres, omdat er een rommelmarkt bezig is en ook nog iets in het ‘t Vondel. Om nog maar te zwijgen welke oplossing ze bedenken voor als het Carnaval is. Alle woonwagens van de foorkramers zouden zich op de parking van de SportOase zetten, waar moeten die mensen dan weer gaan staan? De stationsparking aan de Vandepeereboomstraat zal namelijk ook verdwijnen... Verder is het enorm duur om te parkeren in Halle. Het is goedkoper om op sommige parkings een hele dag te staan in Leuven dan een hele dag in Halle... Om nog maar te zwijgen van de vriendelijkheid en openingsuren van de parkeerwinkel.”

Erik Marcelis: “Veel meer controle op fietsers! Het lijkt alsof zij geen verkeersregels hebben: fietsstraten worden amper gebruikt, het park (voor wandelaars, toch?) wordt eerder gebruikt dan de fietsstraat, ze rijden door winkelstraten wanneer dit verboden is en gebruiken het voetpad als fietspad in een fietsstraat.”

Ineke Cuypers: “Weg geraken van aan het vondel is een probleem, er is alleen de slingerweg. Doe ook het kleine brugje open over de Zenne zoals met carnaval a.u.b.”

Inge Boen: “Fietsvriendelijk verkeer in de Beertsestraat en de Haagstraat gezien al het sluipverkeer. Er is bovendien geen fietspad, wat het levensgevaarlijk maakt voor gezinnen die er wonen en met de fiets naar Halle gaan. Eigenlijk is dit totaal onverantwoord en nogmaals levensgevaarlijk. Per dag komen er tussen de 800 a 1.000 wagens van de Steenweg langs de Haagstraat en in de Beertsestraat: allemaal sluipverkeer.”

Ben Vanhemelryck: “De straten naar het station eenrichtingsverkeer maken en er parkeervakken maken zodat iedereen kan parkeren en rijden. Er is nog veel werk aan de winkel”

Steve Claeys: “Alle verkeer leidt men af naar de stationsbuurt, een plaats die daarop niet berekend is en dus snel vol file staat. Dit moet dus heringericht worden. Het verwijderen van het kruispunt, zodat iedereen moet stoppen om vooraan te geven aan de enkele fietsers komende van de Sint-Rochusstraat, is broodnodig. Plaats een rondpunt of doorgaande straat met een aparte afslag naar boven toe. Sint-Rochus afsluiten van de A8 en alle verkeer wederom via de welkomstlaan sturen richting station is absurd. Men sluit straten af, maakt omleidingen, belast anderen met meer verkeer... Alles is tijdelijk, maar er wordt niet opnieuw mooi heringericht. Mensen zijn het beu om rondjes te rijden op Sint-Rochus en telkens aan het filegevoelige station aan te komen.”

Herman Deceuninck: “Enkel fietsstraat indien deze smal genoeg gemaakt wordt of anders zorgen dat er plaats is voor fietspad, desnoods minder brede voetpaden. Haltes van het pendelbusje (tijdens de markt donderdag en zaterdag) uitrusten met een zitbank en uren vermelden dat busje aan pauze toe is?”

Filip De Bodt: “Verkeer vanaf het vondel/sportcomplex de Bres kan maar via één weg naar het zwembad geraken: de slingerweg (files!). Gelieve ook steeds het brugje over de Zenne te openen (zoals tijdens carnaval).”

Sarah Wouters: “De Floralaan is een sluipweg waar men dikwijls aan overdreven snelheid door raast. Dit is een woonwijk waar er minstens zone 30 zou moet zijn. Je kan eventueel bloembakken zetten of verkeersdrempels om het verkeer te vertragen.”

Guy Ocula: “Overal voorrang voor fietsers geven mag gaan stoppen. Parkeren gaat steeds verder van het centrum worden (uitbreiding stadshuis op Possozplein), dus voor minder mobiele mensen moeilijker te bereiken. Betalend parkeren is duur en kan niet met geld: men denkt niet aan de ouderen in de maatschappij die géén apps en dergelijke hebben. De zones betalend parkeren zijn ook te uitgebreid (zie Spoorwegstraat, Willamekaai, Suikerkaai, August Demaeghtlaan enz. Er zijn constant files wegens geen goede doorstroming op alle invalswegen.”

Emmy Ophals: “Dat ze a.u.b. in de zones 30 ook een PERMANENT controlesysteem plaatsen om die snelheid af te dwingen!”

Willemijn Martens: “Men heeft van het rondpunt aan de Zwarte Kat een één baanse weg gemaakt. Als gevolg hiervan zijn er veel meer files. Het lijkt erop of men er alles aan wil doen om het leven van de automobilist zo zuur mogelijk te maken. De plannen die op tafel liggen voor de A8, waarbij de afrit naar Halle geschrapt zal worden en enkel nog via de afrit Dassenveld naar Halle gegaan kan worden zal tot gevolg hebben dat er één grote file zal ontstaan van de afrit tot het rond punt. De plannen zullen er tevens voor zorgen dat de Essenbekenaren quasi niet meer met de wagen in Halle kunnen geraken.”

“De A8 was ooit bedoeld om het centrum van Halle te ontlasten en men heeft er dan maar zonder enige visie een autostrade van gemaakt. De enige oplossing is een volledige ondertunneling en voldoende afritten zodat de burger nog in Halle geraakt. Europa mag vinden wat ze wilt over het aantal afritten (“volgens Europa zou er maar 1 afrit mogen zijn - wij voorzien er 2 - dat is al een serieuze toegift”). Ik heb echt geen boodschap aan wat een Europese ambtenaar vanuit zijn ivoren toren komt prediken. Wij leven hier en moeten dagdagelijks de gevolgen dragen van domme beslissingen in het verleden. Het beste zou zijn heel die A8 tien kilometer naar het zuiden te verleggen. Dat is de enige juiste oplossing. Wat een idee een autostrade in het midden van een stad aanleggen.” Tekst en afbeelding: Lien Verlinden Het Laatste Nieuws 15 april 2024